Nieśmiertelne Gry Szukaj
Anno 1404
19.06.2009
ziemek8
Recenzja dema - pierwsze wrażenia

Recenzja dema - pierwsze wrażenia

Niedawno udostępnione zostało demo Anno 1404 (linki na oficjalnej stronie anno.ubi.com - plik waży 1,67 GB). Pierwsze co mnie zaskoczyło to brak w nazwie "Anno 1404" czy w ogóle "Anno". Wszędzie tylko "Dawn od Discovery". Na początku myślałem, że jest to tylko podtytuł (jak we wcześniejszych częściach np. "Nowy Świat"), ale nie. Wygląda na to, że będzie to pełna nazwa gry. Dziwne, ale cóż - nazwa nie jest najważniejsza.

Kończąc informacje ogólne o demie trzeba powiedzieć, że zawiera ona dwie misje i możliwość gry otwartej, ale w każdą można grać tylko 60 minut. Gra się po tym czasie wyłącza, ale można do niej wrócić, niestety zaczynając wszystko od początku. Przy tym nie udostępniono opcji zapisywania gry - bo i raczej się by nie przydawała.

Po uruchomieniu dema gracza wita wprowadzenie utworzone z ruchomych rysunków połączonych w sekwencje, co wraz ze ścieżką dźwiękową przyjemnie nastraja do gry.



Samo menu główne również ozdobione jest "w tle" takimi sekwencjami, oczywiście na zrzutach ekranu nie można oddać tego w pełni. Poza tym należy pamiętać o kompresji obrazków, które mogą rozmazywać pewne szczegóły, szczególnie screeny z samej rozgrywki.



Orient - Interesująca sprawa! W zależności od chęci gracza można traktować orient, albo jako obcą cywilizację, z którą tylko się handluje (jak w poprzednich częściach Anno), albo... przeistoczyć się w Orient! Można budować całe miasta cywilizacji wschodu. Przy czym trzeba zabiegać o względy wezyra. Bez dobrych stosunków dyplomatycznych prędzej czy później utknie się, nie mogąc odblokować kolejnych poziomów cywilizacyjnych, w jakie zostały pogrupowane budynki. Cywilizacje Wschodu i Zachodu są (przynajmniej na początku rozgrywki) całkowicie oddzielone od siebie. Można je wymieszać, budując na jednej wyspie, ale jest to bardzo niepraktyczne. Towary potrzebne mieszkańcom starego kontynentu i orientu są całkiem różne, nawet żywność. Podobnie budynki wymagane przez mieszkańców.
Napisałem, że można grać bez Orientu - zapewne jest to możliwe, ale bardzo utrudnione. Niektóre towary (a właściwie budynki je produkujące) są odblokowywane po osiągnięciu pewnego stopnia cywilizacyjnego. Towar potrzebny Osadnikom do ewoluowania na następny poziom - przyprawy - jest produkowany w plantacji odblokowywanej na pewnym (tutaj pierwszym) poziomie cywilizacyjnym Orientu.



Przedmioty specjalne - można je dostać za punkty honoru jakie zdobywa się za wykonywanie różnych zadań pobocznych czy (zapewne) za kolejne poziomy rozwoju miasta. Punkty honoru wyświetlane są obok ilości złota i jest to praktyczne dla nich miejsce, bo właśnie za nie (tak samo jak za złoto) wymienia się owe przedmioty. Dostępne są one u wezyra i lorda.

Budowa - nie można być tego pewnym, bo w demie tego się nie uświadczy, ale można stwierdzić, że z dużym prawdopodobieństwem w Dawn od Discovery będzie kilka budynków specjalnych, których budowa nie potrwa tyle co "klik". W demie zobaczyć można tylko jak buduje się taka budowla na wyspie sojusznika. Budynkiem tym jest katedra. Mnie nie udało się jej pośrednio (bo przecież nie gracz ją buduje) ukończyć. Nie wiem nawet czy w drugiej misji jest to możliwe (a budowa rozpoczęła się już - a właściwie przed - pierwszą misją).



Interfejs - najbardziej dająca się zauważyć różnica to zmiana w wybieraniu budynków, które chce się zbudować. Poza podstawowym menu wyboru budynków (które również trochę się zmieniło od ostateniego czasu - widok można przełączać, między kategoriami ogólnymi, a kategoriami cywilizacyjnymi) można również wstawić do specjalnych slotów wybrane przez siebie budynki (na zasadzie przeciągnij i upuść). I jeżeli tego byłoby mało to jest kolejne 6 slotów, które pokazują się przy kursorze po kliknięciu prawym przyciskiem myszy (poza nimi są tam również przyciski do burzenia, do otwierania menu budowy (w prawym dolnym rogu) oraz próbówka). Muszę przyznać, że kompozycja ta jest (użyłbym słowa idealna, no ale jak wiadomo nic nie jest idealne) bardzo uda. Nawet po tych dwóch krótkich godzinach jakie spędziłem przy nowym Anno bardzo przyjemnie się to używa i zdecydowanie przyśpiesza budowę. (choć na początku odczucia nie były tak pozytywne - trzeba po prostu się przyzwyczaić)



Plantacje - bardzo przyjemnie wyglądają te nowe plantacje! Każda plantacja może utrzymać pod sobą kilka małych poletek - każde ogrodzone małym płotem. Po postawieniu plantacji należy nań kliknąć i wybrać 'konewkę', pojawią się poletka, na których już niedługo coś urośnie. (Można je także stawiać ręcznie, wybierając mniejszy przycisk z płotkiem.) Nie trzeba więc rezerwować całej (i rzeczywiście dużej - większej niż ostatnio) przestrzeni plantacji tylko dla niej. Można to nawet wykorzystać stawiając budynek przetwórczy tuż obok plantacji (i dopiero wtedy kliknąć sadzenie - 'konewkę'), która nic nie straci na swojej produktywności.



Woda - woda nowością?! Nie tyle sama woda, co refleksy światła. Naprawdę ładnie wygląda, oto screenshot:



Port - Świetna sprawa! Bardzo spodobały mi się możliwości tak bogatego rozbudowywania portu. W demie jest dostępnych kilka budynków portowych. Wieża - jak każda dobrze spełniająca swoje obowiązki wieża - broni przed wrogiem. Budynek naprawiający statki i budynki w swoim zasięgu (nie jest potrzebna do tego stocznia). Budynek zastępujący główny magazyn - można je stawiać wszędzie i w dowolnych ilościach, np. po drugiej stronie wyspy, skracając dystanse pokonywane przez statki. Skład - mały budynek lecz ważna funkcja - zwiększa ilość możliwych do składowanych towarów na wyspie (nie jest tak, że kolejne magazyny stawiane na wyspie zwiększają możliwości przechowywania większej ilości towarów).



Grafika - Na pierwszy rzut oka grafika nie zmieniła się tak bardzo. Kierując się logiką, również można dojść do wniosku, że niemożliwym było uzyskanie takiej różnicy jak między Anno 1503 i Anno 1701 (przy przejściu na 3D). Jednak patrząc teraz z bliska na te wszystkie screenshoty zmieniam zdanie. Grafika jest naprawdę cudowna.



Oczywiście było jeszcze wiele różnic i nowości, o których mógłbym pisać, ale... Jeżeli doszedłeś / doszłaś do końca tego tekstu to z pewnościa demo już ci się pobiera i zaraz uruchomi się na twoim komputerze. A jeżeli nie to gorąco namawiam do zmiany zdania! Naprawdę warto. Przekonaj się sam / sama co nowego kryje jeszcze Anno 1404 - Dawn of Discovery.

Nazewnictwo tłumaczenia własnego.

Edytowany: 27.06.2009, 23:35

przejdź do tego komentarza
ziemek8:
Jeżeli znajdą się chętni do zapełnienia go treścią - czemu nie? ;)
przejdź do tego komentarza
Pan Gość:
No przepraszam, ale pierwszy raz chyba słyszę o demie, które ma zablokowany zapis i blokadę czasową.
Ja kiedyś grałem w demo Rollercoaster Tycoon (pierwsza część) i tam było takie samo ograniczenie. W sumie, jeśli jest ograniczenie czasowe, to głupio jest seavować, bo zrobisz zapis na minutę przed końcem czasu i nic ci po nim.

A propos, proponuję dodać do listy gier w serwisie Rollercoaster Tycoon i/lub Theme Park. Te dwie strategie ekonomiczne są klasykami. Przynajmniej jeśli chodzi o gry związane z budową parków rozrywki. Nad obiema spędziłem wiele godzin gry.
przejdź do tego komentarza
Kalontas:
Niby tak, ale zawsze wolę zrobić coś konstruktywnego. ;] Większość gier dla mnie się kończy razem z końcem kampanii... Nie chcę włączyć na godzinę tylko po to by nie mieć w ogóle możliwości tego kontynuować.
przejdź do tego komentarza
ziemek8:
Hehe. Naprawdę to dla Ciebie takie ważne? Wątpię byś tak często wczytywał sobie swoje stare save... ;)

Granie najbardziej polega na graniu właśnie, oczywiście można poza tym np. zamieścić save czy screen (swoją drogą coś jednak zostało po tym jak grałem - screenshoty, te krótkie teksty), ale to właśnie sama gra daje przyjemność. Chyba nie muszę Ci o tym mówić.

Jeszcze inna rzecz to możliwość dyskusji o grze, rozgrywce, wymienianie opinii. Save to nie najważniejsza rzecz jaka pozostaje.
przejdź do tego komentarza
Kalontas:
Jak komuś odpowiada marnowanie godziny czasu na coś, po czym ślad najmniejszy nie zostanie, to proszę bardzo. Ale niektórzy bardziej cenią swój czas wolny.
Witamy!

Dostęp dla gości
Niezarejestrowani goście mają pełny dostęp do zasobów vortalu, muszą jednak podawać odpowiedzi na antyspamowe pytania kontrolne. Zachęcamy do rejestracji, aby wygodniej korzystać z vortalu, móc identyfikować się w naszej społeczności oraz móc modyfikować ustawienia vortalu pod swoje gusta.

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem